Home / خطبه‎های جمعه / محبت حقیقی با رسول الله، در پیروی از سنت های ایشان است!

محبت حقیقی با رسول الله، در پیروی از سنت های ایشان است!

سخنان این هفته مفتی محمد سرور – مدیر دارالعلوم هرات – در خطبه نماز جمعه مسجد جامع نور در تاریخ 12 جدی 1393

ایشان سخنان این هفته خود را در رابطه با سیره و اخلاق رسول الله صلی الله علیه و سلم آغاز نمودند که چکیده آن برای شما خوانندگان محترم عرضه می گردد.

بُعد اخلاقی سیرت رسول صلی الله علیه و سلم

خداوند متعال اخلاق رسول الله صلی الله علیه و سلم را در کلام پاک خود اینگونه تفسیر می نماید: (وَإنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظیمٍ) همانا تو بر یک اخلاق بزرگی استوار هستی. اخلاق رسول الله صلی الله علیه و سلم را اگر در تمام ابعاد زندگی از جمله: اخلاق فردی، اجتماعی و خانوادگی در نظر بگیریم، واقعا قابل رشک و افتخار برای ما است که خداوند اینگونه پیامبری را با این اخلاق فاضله و پسندیده ای برای ما الگوی زندگی قرار داده است؛ چنانچه می فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» بدرستیکه سرمشق و الگوي زيبائي در (شيوه پندار و گفتار و كردار) پيغمبر خدا براي شما است. امروزه اگر با توجه بیشتری به زندگی های خود بنگریم، به نوعی بی روحی و تکلفات و سردرگمی هایی بر می خوریم که مناسب شان کسی که چنین پیامبر والامقامی دارد، نیست.

رسول الله صلی الله علیه و سلم از زبان یاران و اهل بیتش

حضرت أنس رضی الله عنه که مدت ده سال در خدمت آن حضرت صلی الله علیه و سلم سپری نمودند، اخلاق آن حضرت را چنین توصیف می نمایند که: «كان النبي أحسن الناس خلقا» آن حضرت صلی الله علیه و سلم از نظر اخلاق، بهترین بود! همچنین در بعد اخلاق خانوادگی آن حضرت و رفتار ایشان با اهل بیتش، حضرت ام المومنین عایشه رضی الله تعالی عنها می فرمایند: «ما ضرب رسول الله صلى الله عليه وسلم امرأة ولا خادماً قط، ولا ضرب بيده شيئاً إلا في سبيل الله، أو تنتهك حرمات الله فينتقم لله» یعنی آن حضرت صلی الله علیه و سلم هرگز دست خود را بر زن و خدمتگذارش بلند نکرده و هیچ جاندار دیگری را نزده است، مگر در جهاد و در میدان نبرد بین حق و باطل که (در آنجا هم نه برای غرض شخصی، بلکه بخاطر دفاع از دین خدا و دفاع از عِرض، آبرو و ناموس مسلمین بوده است). حال بیاییم و خود را بسنجیم و ببینیم که آیا اخلاق و رفتار اجتماعی ما در جامعه و در میان دوستان و نزدیکان و همکاران ما چگونه است و همچنین کردار و رفتار ما در خانه با همسر و فرزندان و زیر دستان به چه صورت است؟ آیا کسی از آشنایان و نزدیکان و افراد خانواده ما پیدا می شود که نسبت به اخلاق ما اعلان رضایت نموده و خوشنود باشد؟ آیا ما هم بعنوان پیروان آن حضرت صلی الله علیه و سلم که اخلاقش نه تنها سرمشقی برای مسلمانان، بلکه رحمتی برای جهانیان بود، رنگ و بویی از اخلاق فاضله و سیرت زیبای آن برده ایم یا نه؟ هرکس از ما به حال خود آگاه تر و فهمیده تر است. لذا اگر در هر بعدی از ابعاد اخلاقی زندگی خود مشکلی داریم، باید برای برطرف کردن آن هرچه زودتر اقدام نموده و آداب و اخلاق حسنه و نیک آن حضرت صلی الله علیه و سلم را جایگزین نماییم.

حیاء رسول الله صلی الله علیه و سلم

یکی از صفات ویژه آن حضرت صلی الله علیه و سلم حیای ایشان بود. حضرت ابو سعید خدری درضمن حدیثی حیای آن حضرت صلی الله علیه و سلم را به تصویر می کشد و می فرماید: «كان النبي صلی الله علیه وسلم أشد حياء من العذراء في خدرها» یعنی آن حضرت صلی الله علیه و سلم (در چنان منزلتی از حیاء بودند که) از دختران پرده نشین نیز حیای شان بیشتر بود. اما حیا امروزه در جامعه ما به ندرت پیدا می شود، خصوصا با فعالیت شبکه های تلویزیونی و رادیویی فاسدی که با پخش سریال ها و برنامه هایی که در آن ها تعلیم بی حیایی و بی دینی و بی بند و باری را با نشان دادن روابط نامشروع دختران و پسران و عریان کردن دختران و خرج کردن میلیون ها افغانی برای به رقص در آوردن دختران به نمایش گذاشته و حجاب اسلامی و نداشتن روابط نا سالم را نوعی عقب ماندگی و دوری از تمدن تلقی می کنند. اینها با عنوانهای مختلفی مثل: آزادی مدنی، حقوق بشر، آزادی بیان و ده ها عنوان باطل و خودساخته دیگر نه تنها بر ضد حیاء و اخلاق اسلامی برخواسته، بلکه برعلیه انسانیت و ضد حقوق بشر فعالیت می کنند! اینها اگر حقوق بشر را در بی حیایی، ترویج فحشاء، به انحراف کشاندن جوانان، بی هدف ساختن نسل آینده، ارضاع نمودن شهوت ها از راه های نا مشروع، به صحنه کشاندن دختران بعنوان آوازه خوان و…. می بینند، پس بدانند که این کار شان نه تنها دفاع از حقوق بشر، بلکه به نابودی کشاندن بشریت و انسانیت است!

سخاوت آن حضرت (صلی الله علیه و سلم)

یکی دیگر از ویژگیهای اخلاقی آن حضرت (صلی الله علیه و سلم)  بخشش و انفاق ایشان در راه الله بود، انفاق فقط در دادن پول و مادیات خلاصه نمی شود، بلکه هرآنچه را که خداوند به انسان ارزانی کرده که انسان می تواند بوسیله آن به دیگران نفع رسانی بکند، در بحث انفاق فی سبیل الله داخل است؛ چه علم مفید باشد، چه راهنمایی و ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر باشد، چه بذل و بخشش اخلاق نیک و گشاده رویی با مردم و چه کمک مالی به بی نوایان باشد. لذا حضرت علی رضی الله عنه در رابطه با بذل و بخشش آن حضرت (صلی الله علیه و سلم) می فرمایند: «کان أجوَدُالناسِ» رسول الله (صلی الله علیه و سلم) سخی ترین مردمان بود. ایشان هیچگاه ضعیفان و مستضعفان و بی نوایان جامعه خود را تنها نمی گذاشتند، اما متاسفانه ما از حال بی نوایان و یتیمان و مستضعفان و بیوه زنانی که در کنار ما زندگی می کنند و سالهاست که با شکم گرسنه سر به بالین می گذارند، خبر نداریم و می خواهیم با خرج های گزافی به نام رسول الله، آن حضرت (صلی الله علیه و سلم) را خوشحال کنیم. به خدا قسم اگر تمام دارایی خود را با دادن این چنین خرجهایی به نام رسول الله (صلی الله علیه و سلم) بدهیم، درحالیکه بی نوایان، یتیمان و مستضعفانی در شهر ما هستند که به نان خشک خود محتاج اند، رسول الله نه تنها از ما راضی نگشته، بلکه در قیامت از ما شاکی و ناراضی نیز خواهند شد! چراکه رسول الله همیشه حامی ضعیفان و افراد آسیب پذیر جامعه بوده اند و دوست ندارند که پیروانش بر خلاف راه او، راه دیگری را برگزینند.

صبر و بردباری رسول الله (صلی الله علیه و سلم)

یکی از خصلتهای برجسته رسول الله (صلی الله علیه و سلم) این بود که ایشان خشم و غضب خود را کنترل می کردند و برای مهار آن از حلم و بردباری کار می گرفتند. در این باره محدثین حدیثی را بیان می کنند که یکی از بادیه نشینان که با آداب و رسوم مردم شهر چندان آگاهی نداشت، وارد مسجد رسول الله (صلی الله علیه و سلم) شد و (چون در آن زمان مساجد از فرش و زیر انداز برخوردار نبوده و کف آنها خاک بود،) لذا این مرد بدون توجه و آگاهی کافی در یک گوشه شروع به ادرار کرد، در این اثنا صحابه خواستند او را از این کارش باز دارند که رسول الله (صلی الله علیه و سلم) آنها را منع نمود و فرمود: بگذارید کارش را تمام کند، پس از اینکه آن مرد کارش را تمام کرد، رسول الله (صلی الله علیه و سلم) آن را نزد خود خواستند و به او چنین گفتند: این مکان برای عبادت و بندگی خداست و برای این کارها نیست، لذا اگر هر زمان قصد ادرار کردن داشتی، به بیرون از مسجد برو و ادرار کن. اما ما با کوچک ترین کوتاهی و یا بی احترامی که نسبت به ما بشود، نه تنها از صبر کار نمی گیریم، بلکه با تمام وجود در صدد  انتقام بر آمده و در این طور مواقع نهایت خشم خود را بکار می بندیم. درحالکه خشم، یکی از شاه راه های ورودی شیطان به وجود انسان است که در آن حالت شیطان می تواند هرکار بد و نا شایستی را از ما بگیرد، و چه بسا انسانهایی که در حال خشم و غضب دست به کارهایی زده اند که در طول عمر پشیمانی کشیده اند ولی پشیمانی شان هیچ دردی را دوا نکرده است.

برقراری ارتباط خویشاوندی و صله رحم رسول الله (صلی الله علیه و سلم)

عملکرد ایشان در برقراری ارتباط با خویشاوندان خود و ایجاد صله رحم، بسیار قابل رشک است. هرزمان گوشت گوسفندی به خانه آن حضرت (صلی الله علیه و سلم) می آمد، ایشان گوشت ها را تکه تکه نموده و به تمام خویشاوندان (همسر اول خود) حضرت خدیجه رضی الله عنها تقسیم می نمودند، (خویشاوندان همسری که از دنیا رفته و وفات نموده بودند!) در روایت دیگری حضرت ام المومنین عایشه رضی الله عنها می فرمایند، روزی زنی به خانه ما آمدند و رسول الله (صلی الله علیه و سلم) ایشان را بسیار اکرام نموده و خود خدمت کردند، پس از اینکه زن رفت، من پرسیدم این زن که بود؟ ایشان در جواب فرمودند: این زن یکی از دوستان خدیجه بودند. اگر بخواهیم به واقعاتی که بیانگر صله رحم و برقراری ارتباط خویشاوندی رسول الله (صلی الله علیه و سلم)  است بپردازیم، بحث به درازا می کشد، چرا که زندگی با برکت آن حضرت پر از نمونه های محبت، دوستی و ایجاد ارتباط با خویشاوندان خویش است.

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن سالروز تولد پیامبر (صلی الله علیه و سلم) افزودند: ما نباید به این دل خوش بکنیم که با نصب پارچه بر سر دوکان و مغازه خود پیامبر (صلی الله علیه و سلم) را از خود راضی نموده ایم و یا اینکه با دادن کاسه غذایی در این روز پیامبر (صلی الله علیه و سلم) را خوشحال نموده ایم، بلکه خوشحالی و رضایت آن حضرت صلی الله علیه و سلم در اطاعت و پیروی از سنت های اوست، آن حضرت (صلی الله علیه و سلم) از تمام یاران خود اعلان رضایت کرده و آنها را محبوب و دوستان خود خطاب نمودند، و دوستداران آنها را دوستداران خود و بدخواهان آنها را نیز بدخواهان خود خواندند؛ با اینکه صحابه هیچگاه در طول حیات  آن حضرت (صلی الله علیه و سلم) و بعد از وفات ایشان برای پیامبر (صلی الله علیه و سلم) محفل و سالگردی اینچنینی نگرفته بودند، بلکه رمز موفقیت آنها تبعیت و پیروی بی چون و چرای آنها از پیامبر (صلی الله علیه و سلم) بود. اگر بیشتر به این موضوع تمرکز کرده و به قرآن مراجعه نماییم، می بینیم که خواسته  الله نیز همین پیروی از رسول الله (صلی الله علیه و سلم) است. چنانچه می فرماید: «قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ» بگو از الله و رسولش پیروی کنند. و در جایی دیگر واضح تر بیان می نمایند که اگر براستی ادعای محبت با منِ الله را دارید، پس باید از رسول الله پیروی کنید تا در این گفته خود صادق شوید! چنانچه می فرماید: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» ای پیامبر! به مردم بگو اگر خدا را دوست مي داريد ، از من پيروي كنيد تا خدا شما را دوست بدارد. لذا ما اگر می خواهیم محبت واقعی خود با رسول الله (صلی الله علیه و سلم) راثابت نماییم، باید کاری را بکنیم که الله و رسولش آن را به ما توصیه نموده اند.

ایشان در پایان عرایض خود خاطر نشان کرد: پس اگر ما به دنبال رضایت الله و خوشنود کردن رسول الله صلی الله علیه و سلم هستیم، باید طبق فرمان و توصیه خودشان از آداب، سنن و شیوه اخلاقی ایشان پیروی نماییم. این یک امر طبیعی و معقول است که همه ما نسبت به پیامبر صلی الله علیه و سلم محبت داریم و می خواهیم روح مبارک ایشان را خرسند نماییم، اما باید قبل از هرچیز بفهمیم که رسول الله صلی الله علیه و سلم با چه چیزی از ما راضی و خوشنود می شود؟ آیا با اختصاص دادن محبت خود نسبت به پیامبر با برپایی محافلی با عنوان میلاد و خرج نمودن پول های هنگفتی در این روز، یا با زنده نگهداشتن سنت و طریقه زندگی ایشان؟ هیچ یک از مسلمانان دادن صدقه و انفاق فی سبیل الله را رد ننموده و بد نمی داند، اما صدقه دادن از خود شرایط و مسایل خاصی دارد که باید آن ها را رعایت نمود، مثلا صدقه مختص افراد بی نوا و فقیری هست که محتاج به کمک ما هستند و همچنین صدقه و خیرات در تمام روزهای سال باید داده شود، نه اینکه آن را مختص افراد و روزهای خاص بگردانیم. در آخر از خداوند متعال مسئلت دارم تا به همه ما توفیق پیاده نمودن سیره ناب رسول الله صلی الله علیه و سلم را در زندگی عملی ما عنایت بفرماید. آمین

one comment

  1. ماشاء الله خداوند شماراخیربدهد واقعاعالی بود

نظر بدهید

آدرس ایمیل تان نمایش داده نخواهد شد.

Show Buttons
Hide Buttons